Czy dzieci w wieku przedszkolnym mogą opowiadać o odnawialnych źródłach energii? Czy uczniowie klas podstawowych potrafią zaprojektować sposób na oszczędzanie energii w swoim domu? A mieszkańcy, czy są gotowi na termomodernizację i instalację paneli słonecznych? W Nowej Soli nie tylko są gotowi, już działają.

W ramach tegorocznej kampanii „Energia dla Nowej Soli – edukacja ekologiczna”, miasto postawiło na mądrą, angażującą edukację i skuteczną promocję ekologii. Dzięki przemyślanemu programowi, którego działania dotarły do najmłodszych, uczniów szkół podstawowych, a także dorosłych mieszkańców, temat energii – tej odnawialnej i tej oszczędzanej – przestał być abstrakcją. Stał się codziennością.

Edukacja zaczyna się od najmłodszych

Wszystko zaczęło się w przedszkolach i Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym, gdzie wystawiono interaktywne spektakle ekologiczne. Dzieci w wieku 4 – 6 lat mogły śledzić przygody bohaterów uczących oszczędzania energii, poznawały tajniki energii wiatru i słońca, a wszystko to w formule, która łączyła zabawę z nauką.

Dla klas III szkół podstawowych przygotowano warsztaty klimatyczne, podczas których uczniowie, niczym młodzi naukowcy, przeprowadzali eksperymenty z wykorzystaniem różnych źródeł energii, w tym wodoru. Interaktywne pomoce dydaktyczne sprawiły, że temat energii stał się nie tylko zrozumiały, ale i fascynujący.

Uczniowie klas V natomiast otrzymali coś więcej niż tylko wiedzę – modułowe pracownie przyrodnicze z tematem przewodnim: „Energia”. Dzięki nim nauczyciele mogli prowadzić zajęcia z OZE i efektywności energetycznej w nowoczesny i atrakcyjny sposób.

Konkursy z energią

Zaangażowanie dzieci i młodzieży rozbudzono również poprzez konkursy ekologiczne:

  • Plakat ekologiczny – dla grup przedszkolnych,
  • Quiz wiedzy o energii – dla uczniów klas III,
  • Film edukacyjny – dla klas V, w którym uczniowie prezentowali sposoby oszczędzania energii w domu, szkole i pracy.

Każdy konkurs to nie tylko szansa na nagrodę, ale przede wszystkim forma przystępnego i kreatywnego przyswajania wiedzy.

Ulotki, wiatraczki i porady czyli promocja ekologii w praktyce

Z myślą o dorosłych mieszkańcach przygotowano ulotki edukacyjne na temat odnawialnych źródeł energii, oszczędzania i termomodernizacji. Opracowano również zestaw materiałów promocyjnych: ekologiczne wiatraczki, długopisy z hasłem kampanii, smycze, torby wielorazowe, a nawet lampki solarne, które rozdawano podczas wydarzeń.

Nie była to jednak tylko symboliczna promocja. To konkretna forma zachęty do zmiany postaw.

Wielki finał z zieloną energią. Rodzinny Festyn Ekologiczny

Kulminacją kampanii był Rodzinny Festyn Ekologiczny, który odbył się 17 maja 2025 roku na terenie Centrum Aktywności Społecznej. To tam edukacja spotkała się z zabawą, i to w najlepszym możliwym wydaniu.

Program wydarzenia pękał w szwach od atrakcji:

  • ekologiczne gry i zabawy,
  • spektakl „Piotruś Elektryk”,
  • warsztaty: „Eko torby”, „Sadzenie kwiatów i dekoracje doniczek”, „Eko ozdoby”,
  • malowanie twarzy, wiatraczki, lampki solarne,
  • dostęp do ulotek i informacji o programach: Czyste Powietrze, Mój Prąd, Moje Ciepło, Moja Elektrownia Wiatrowa.

Na stoiskach obecni byli partnerzy i specjaliści:

  • Nowosolski Klaster Energii – prezentacja lokalnych inicjatyw energetycznych,
  • Punkt Konsultacyjny Programu Czyste Powietrze – porady i pomoc w zakresie dotacji,
  • Doradztwo energetyczne – informacje o programach: Mój Prąd, Moje Ciepło, Moja Elektrownia Wiatrowa,
  • MZGK Nowa Sól – działania proekologiczne zakładu i wdrażanie OZE,
  • Starostwo Powiatowe i CKZiU „Elektryk” – prezentacja kierunku Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej oraz projektu z zakresu elektromobilności,
  • Biuro Monitorowania Środowiska UM – działania na rzecz poprawy efektywności energetycznej, promocja odnawialnych źródeł energii (ulotki edukacyjno-informacyjne), programy dotacyjne,
  • oraz przedstawiciele ECO Energetyka Cieplna Opolszczyzna.

Nie zabrakło również stoiska „Nowa Sól. Rowerowa Stolica Polski”, promującego zdrowy i ekologiczny transport czyli rower jako doskonałą alternatywę dla samochodu.

Zmiana zaczyna się od świadomości

Kampania pokazała, że edukacja ekologiczna może być ciekawa, inspirująca i dostępna dla każdego, bez względu na wiek. Uczestnicy, zarówno dzieci, jak i dorośli, wychodzili z wydarzeń nie tylko z upominkami, ale przede wszystkim z wiedzą i motywacją do zmiany codziennych nawyków.

To wszystko nie byłoby możliwe bez wsparcia finansowego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze, w ramach Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej.