Dolina Odry to jedno z ulubionych miejsc mieszkańców Nowej Soli na spacery i przejażdżki rowerowe. Niestety, niektóre ścieżki są niedokończone, co utrudnia ich pełne wykorzystanie. Na szczęście wkrótce może się to zmienić!

Prezydent Nowej Soli, Beata Kulczycka, spotkała się z przedstawicielami Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, aby omówić plany uzupełnienia brakujących odcinków dróg, które połączyłyby istniejącą „infrastrukturę techniczną”. Pod tą nazwą kryją się drogi, które powstały przy okazji modernizacji wałów przeciwpowodziowych Doliny Odry i Czarnej Strugi.

Przypominamy, w latach 2019–2023 Wody Polskie przeznaczyły aż 180 mln zł na zabezpieczenie przeciwpowodziowe w regionie. Na lewym brzegu Odry, powyżej ujścia Czarnej Strugi, powstał nowy wał o długości 1,7 kilometra. Istniejący wał Odry został rozbudowany o 1,2 kilometra, a obwałowania Czarnej Strugi na ponad 7,5 kilometrów.

– Inwestycja objęła także budowę dróg technicznych, w tym 3,5 kilometra dróg bitumicznych – przypomniał Dominik Baranowski z Nadzoru Wodnego w Nowej Soli.

Te drogi techniczne, choć pierwotnie przeznaczone dla Wód Polskich, na co dzień służą mieszkańcom jako trasy pieszo-rowerowe, umożliwiając rekreację i podziwianie piękna Doliny Odry. Aby ułatwić mieszkańcom korzystanie z tej infrastruktury, planowane jest tzw. „uciąglenie”, czyli połączenie fragmentów, które obecnie są rozdzielone. Największe wyzwania dotyczą odcinków przy: ul. Północnej, ul. Chałubińskiego i trasie S3.

– Niektóre miejsca wymagają budowy podjazdów, schodów lub poprowadzenia ścieżek w zupełnie nowym kierunku, ponieważ grunty należą do kolei lub powiatu – tłumaczy Beata Pietrzykowska, naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska.

Aby te drogi jeszcze  lepiej odpowiadały potrzebom lokalnej społeczności, Wody Polskie na mocy porozumienia przekazują je samorządom, które mogą zadbać o ich utrzymanie i rozwój.

Podczas spotkania prezydent Beata Kulczycka podkreśliła, że miasto jest gotowe przejąć te drogi na swoje utrzymanie, ale najpierw Wody Polskie powinny dokończyć brakujące inwestycje, tak aby infrastruktura była w pełni funkcjonalna.

– Chcemy, aby mieszkańcy zyskali funkcjonalne, ciągłe trasy pieszo-rowerowe, które będą sprzyjać rekreacji, turystyce i sportowi – zaznaczyła prezydent.

Piotr Brzeziński, zastępca dyrektora zarządu Zlewni w Zielonej Górze zapowiedział, że przekaże wszystkie ustalenia do centrali we Wrocławiu. W przypadku zielonego światła na dalsze prace możliwe będzie zakończenie projektu we współpracy z samorządem.

Miasto Nowa Sól czeka na decyzję i już planuje kolejne spotkania w tej sprawie.