7 kwietnia 2025 roku odbyło się spotkanie informacyjne, w którym wzięli udział mieszkańcy Starego Żabna, Beata Kulczycka, prezydent Nowej Soli, Tomasz Twardowski – wiceprezydent, pracownicy magistratu, przedstawiciele wykonawcy – firmy STRABAG oraz Tadeusz Kowalewski projektant do spraw melioracyjnych

Głównym tematem spotkania była rozbudowa ulicy Głogowskiej, a także inwestycja mająca na celu usprawnienie odpływu wód opadowych i gruntowych w tej części Nowej Soli.

Rozbudowa ul. Głogowskiej – kluczowy projekt dla Starego Żabna

Rozbudowa ul. Głogowskiej to inwestycja, na którą mieszkańcy Starego Żabna czekali od wielu lat. Projekt, którego wartość to 23 352 848,58 zł, z czego 95% pochodzi z dofinansowania w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład, obejmuje przebudowę 2,4 km drogi, budowę nowych chodników, ścieżek rowerowych, modernizację kanalizacji deszczowej oraz instalację nowoczesnego oświetlenia. Ważnym elementem inwestycji będzie również doświetlenie przejść dla pieszych, co znacząco poprawi bezpieczeństwo na drodze.

– To długo wyczekiwana inwestycja, szczególnie przez mieszkańców Starego Żabna, którzy od lat zabiegali o poprawę stanu tej drogi. Dziś możemy powiedzieć, że Głogowska wreszcie się zmieni. Nie było to proste zadanie mieliśmy protesty, odwołania, 19 lutego podpisaliśmy  umowę i nadajemy temu zadaniu bieg inwestycyjny – zaznaczyła Beata Kulczycka, prezydent Nowej Soli, witając licznie zgromadzonych mieszkańców.

Przedstawiciele firmy STRABAG – wykonawcy przebudowy ul. Głogowskiej o harmonogramie pracy, organizacji ruchu w trakcie prac związanych z rozbudową

W skład przedstawicieli firmy STRABAG weszli: Rafał Zwierzchowski – kierownik techniczny grupy STRABAG, Paweł Walania – kierownik budowy, Mateusz Matusiak – inżynier budowy, przedstawiając szczegóły dotyczące organizacji prac budowlanych oraz harmonogramu realizacji inwestycji.

– Planujemy wykonywać prace podczas organizowania ruchu jednokierunkowego, by zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców, by mieszkańcom umożliwić dojazd do pracy. Ruch będzie się odbywał od wjazdu do miasta – od torów kolejowych będziecie się Państwo poruszać do miasta, wyjazd z miasta będzie się kierowany obwodnicą, czyli ulicą Dolnośląską – powiedział Paweł Walania – kierownik budowy z firmy STRABAG, dodając: prace będą etapowane, pierwszą z nich jest rozpoczęcie robót od ronda do ulicy Ciepielowskiej. Ten zakres prac zajmie kilka miesięcy, ponieważ w pierwszej kolejności wykonujemy prace z jednej strony jezdni, chodniki, kanalizację deszczową, oświetlenie. Następnie przechodzimy na drugą stronę – i sukcesywnie będziemy realizować kolejne części rozbudowy. Drugi etap to skrzyżowanie z ulicą Ciepielowską do ulicy Żabiej, kolejno ulica Słonecznikowa, i ostatni do torów kolejowych – dodał Walania.

Przewidywane rozpoczęcie robót planowane jest z końcem kwietnia, początkiem maja. Determinują ten termin wszelkie uzgodnienia organizacji ruchu. Realizacja zadania, według założeń projektu, potrwa 20. miesięcy.

Ekspertyza dotycząca odpływu wód – złożoność problemu

Kolejnym, równie istotnym tematem spotkania była prezentacja wyników ekspertyzy przygotowanej przez Tadeusza Kowalewskiego, eksperta z firmy Hydromel z Zielonej Góry. Analiza wskazała na złożoność problemów związanych z odpływem wód opadowych i gruntowych w Starym Żabnie, które wynikają z działalności ludzkiej, zmian klimatycznych oraz starzejącej się infrastruktury.

– Zrzuty wody z terenów przemysłowych, intensyfikacja opadów deszczu oraz niewydolność istniejącego systemu odwadniającego prowadzą do podnoszenia poziomu wód gruntowych i zalewania posesji. Te zjawiska wymagają pilnej interwencji – mówił Tadeusz Kowalewski.

Ekspertyza zwróciła szczególną uwagę na okolice zbiornika retencyjnego nr 1, gdzie system rowów odwadniających nie jest w stanie skutecznie odprowadzać nadmiaru wody. Ponadto, wąski przekrój rowu Ru-A oraz ograniczenia przepływu wody pod drogą kolejową i wojewódzką pogarszają sytuację.

Proponowane rozwiązania – konkretne działania naprawcze

Aby rozwiązać te problemy, zaproponowano szereg działań naprawczych, takich jak:

  • Poszerzenie i udrożnienie rowów odwadniających, w tym rowu Ru-A,
  • Modernizacja przepompowni przy ul. Wrocławskiej,
  • Wdrożenie nowoczesnych systemów zarządzania wodami opadowymi zarówno w przestrzeni miejskiej, jak i na terenach przemysłowych.

– Potrzebne są konkretne działania, takie jak budowa nowych przepompowni, udrożnienie rowów i modernizacja istniejących systemów, by zwiększyć ich wydolność – wyjaśniała Beata Kulczycka, prezydent Nowej Soli, dodając, że jedynym, w tym momencie, źródłem finansowania jest pożyczka w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska. Realne działania mogą nastąpić w latach 2026-2027.

Całkowity koszt inwestycji związanej z poprawą odpływu wód opadowych i gruntowych oszacowano na około 2 miliony złotych.