To będzie kolejny ważny krok w kierunku ekologicznej przyszłości transportu publicznego w Nowej Soli. Międzygminne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne „SubBus” sp. z o.o otrzyma unijną dotację na zakup czterech nowoczesnych autobusów elektrycznych oraz mobilnych stacji do ładowana pojazdów. „Elektryki” wyjadą na ulice Nowej Soli oraz gmin partnerskich pod koniec 2026 roku.

– Sukcesywnie musimy wymieniać tabor i w bilansie mieć również tabor zeroemisyjny, w pełni ekologiczny – mówi Beata Kulczycka, prezydent Nowej Soli. I dodaje: – Cieszę się, że nasz wniosek został wybrany i otrzyma dofinansowanie z pieniędzy UE sięgające 85 proc. Będzie to ogromne wsparcie finansowe, ponieważ na zakup czterech autobusów zeroemisyjnych oraz rozwój infrastruktury ładowana pojazdów komunikacji zbiorowej MPK chce przeznaczyć 10 mln zł.

Obecnie przewoźnik jest na etapie przygotowania specyfikacji przetargowej do procedury zakupu autobusów. Będą to pojazdy o długości ok. 9. metrów, każdy z nich w komfortowych warunkach jednorazowo przewiezie 55 osób. Nie bez znaczenia jest także liczba kilometrów, jakie mogą przejechać na jednym ładowaniu. Zasięg szacuje się aż na 250 km.

– Będą to komfortowe, ciche i ekologiczne autobusy. Wszystko wskazuje na to, że już pod koniec 2026 roku nasi pasażerowie będą korzystać z usług o najwyższym standardzie, ale szczegóły poznamy po zakończeniu procedury przetargowej – tłumaczy Mirosław Paszkiewicz, prezes MPK. – Jestem przekonany, że pasażerowie docenią zmiany, a przypomnę, że rocznie przewozimy aż 1,4 mln pasażerów – dodaje prezes.

Nowa Sól, dzięki swoim działaniom, jest jednym z liderów pod względem efektywności kosztowej transportu miejskiego. Koszt jednego „wozokilometra” w MPK Nowa Sól za 2023 rok wynosi zaledwie 7,08 zł, co plasuje miasto w czołówce, biorąc pod uwagę inne samorządy o podobnej wielkości.

W większych miastach województwa lubuskiego  takich jak Gorzów Wielkopolski czy Zielona Góra koszt „wozokilometra” przekracza 14 zł.

Międzygminne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne „SubBus” działa na terenie sześciu gmin powiatu nowosolskiego, obejmując miasto Nowa Sól oraz gminy Kolsko, Kożuchów, Nowa Sól, Otyń i Siedlisko. Aktualnie tabor składa się z 30 autobusów spalinowych, ale plany na przyszłość obejmują stopniową wymianę floty na pojazdy elektryczne.