W wyniku ustawy dekomunizacyjnej, samorząd jest zobligowany do zmiany nazw ulic propagujących system totalitarny. Gmina Nowa Sol Miasto otrzymała od Instytutu Pamięci Narodowej oficjalne pismo, wskazując do zmiany 4 nazwy ulic w naszym mieście.

Są to: os. XXX-lecia PRL. Leona Kruczkowskiego, Walki Młodych, 9 Maja. Prezydenci Wadim Tyszkiewicz i Jacek Milewski wraz z urzędnikami i miejskimi radnymi, spotkali się z mieszkańcami wymienionych ulic. Podczas konsultacji społecznych, wspólnie wybrano nowe nazwy ulic. Są nimi: ul. Aleksandra Fredry (zamiast os. XXX-lecia PRL), Kazimierza Kruczkowskiego (zamiast Leona Kruczkowskiego), Młodych (zamiast Walki Młodych) i 8 Maja (zamiast 9 Maja).

W czwartek 29 czerwca Radni Rady Miasta Nowa Sól podjęli stosowne uchwały w tej sprawie.

 

Ustawa dekomunizacyjna, na mocy której samorząd jest zobligowany do zmiany nazw ulic propagujących system totalitarny, zwalnia mieszkańców (osoby fizyczne) z obowiązku wymiany dokumentów tożsamości, praw jazdy i dowodów rejestracyjnych pojazdów.

 

Ważne!

Zmiana nazw ulic weszła w życie po 14 lipca

Urząd Miasta powiadomi wszystkie instytucje o dokonanej zmianie ulic.

 
Informacja dla mieszkańców ulic których nazwy zostaną zmienione:

a) Dowody osobiste - posiadacz dowodu osobistego wydanego według starego wzoru, nie ma obowiązku wymiany dowodu na nowy, a nawet nie ma uprawnienia żądania jego wymiany w przypadku zmiany nazwy ulicy. Nowe dowody nie posiadają już adresu zameldowania, a wszelkie instytucje (np. banki), które potrzebują pozyskać od klienta potwierdzenie zameldowania wymagają aktualnie zaświadczeń wydawanych przez właściwe urzędy.

b) Paszporty - zmiana nazwy ulicy nie wpływa również na konieczność wymiany paszportów, gdyż zgodnie z art. 18 ust.1 ustawy z 13 lipca 2006 roku o dokumentach paszportowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 758 ze zm.) paszport nie zawiera adresu właściciela.

c) Dowody rejestracyjne i prawa jazdy – Zmiana nazwy ulicy dokonana na podstawie tzw. ustawy dekomunizacyjnej nie ma wpływu na ważność dokumentów zawierających nazwę dotychczasową.

d) Tabliczki z numerem porządkowym, zawierające nazwę ulicy - właściciele nieruchomości poniosą koszty wykonania nowych tabliczek, bądź napisów na nieruchomości zgodnych z nową nazwą ulicy, które są obowiązani umieścić na nieruchomości w widocznym miejscu, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

e) Zmiana w księdze wieczystej - nieodpłatnie. Należy złożyć wniosek o zmianę w Sądzie Rejonowym w Nowej Soli.

f) Gmina – Nowa Sól Miasto zobowiązana jest zgodnie z art. 47a ustawy z 17 maja 1989 roku Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2016, poz. 1629, ze zm.) do umieszczania i utrzymywania w należytym stanie tabliczek z nazwami ulic i placów w mieście oraz do prowadzenia i aktualizowania ewidencji numeracji porządkowej nieruchomości. Miasto poniesie, więc koszty wykonania i umieszczania nowych tabliczek informacyjnych oraz wprowadzania niezbędnych zmian w dokumentacji gminnej.

g) Zmiany w Ewidencji gruntów i budynków Miasta Nowa Sól w odniesieniu do położenia nieruchomości, zostaną dokonane „z urzędu”.

Informacja dla przedsiębiorców:

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej - przedsiębiorca jest zobowiązany złożyć wniosek o zmianę wpisu do CEIDG w Urzędzie Miasta Nowa Sól, zgodnie z obowiązującymi przepisami, w terminie najpóźniej 7 dni od dnia zmiany danych.
Zakres zmiany powinien obejmować rubryki, w których należy dokonać zmiany nazwy ulicy:
adres zamieszkania,
adres zameldowania,
adres głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej,
adres do doręczeń,
adres dodatkowego miejsca wykonywania działalności gospodarczej,
adres przechowywania dokumentacji rachunkowej.

Konieczne będą również zmiany w zezwoleniach na sprzedaż napojów alkoholowych, jeśli zmieni się nazwa ulicy przy której prowadzona jest działalność, albo adres zamieszkania przedsiębiorcy. Zmiany w CEIDG oraz w zezwoleniach nie podlegają opłacie.

Mieszkańcy ulicy ponoszą koszty związane ze zmianą pieczątek osobistych lub firmowych, wizytówek, a także ewentualnych szyldów, banerów reklamowych i reklam. Miasto w żadnym przypadku nie może zrekompensować tych kosztów – brak podstaw prawnych dla tego typu działania.
 

 

Zobacz także:

Spotkanie z prezydentem Tyszkiewiczem

Ekologia, przyjazne środowisko, czyste powietrze, walka ze smogiem – możliwości i plany” - to temat pierwszego w tym roku i już szóstego z kolei spotkania mieszkańców z Wadimem Tyszkiewiczem z cyklu ,,Porozmawiajmy z Prezydentem o Nowej Soli”.

Więcej…

Ferie w mieście 2019

Niestety zima skąpi śniegu, więc tymczasem nie ulepimy bałwana, ale Urząd Miejski w Nowej Soli przygotował dla nowosolskich uczniów wiele atrakcji aby uprzyjemnić ferie zimowe.

Więcej…

Nowa Sekretarz Urzędu Miejskiego

Od stycznia 2019 roku sekretarzem Urzędu Miejskiego w Nowej Soli będzie Natalia Walewska-Wojciechowska.


Pani Wojciechowska wygrała konkurs który urząd przeprowadził w grudniu 2018 roku. Natalia Walewska- Wojciechowska pochodzi z Zielonej Góry, przez ostatnie 8 lat była dyrektorem Zrzeszenia Gmin Województwa Lubuskiego, a wcześniej pracowała w Urzędzie Marszałkowskim na stanowisku kierownika wydziału Promocji i zespołu ds. marki. Pani Wojciechowska była związana z naszym urzędem w latach 2003-2006, obsługując inwestorów w wydziale integracji europejskiej i promocji. Prywatnie jest zwolenniczką zdrowego stylu życia, biega, interesuje się jogą i medytacją